Hip Hop PL Wiki
Advertisement

Noon, właściwie Mikołaj Bugajak – polski muzyk kompozytor, instrumentalista, raper a także producent muzyczny i inżynier dźwięku, specjalista z zakresu masteringu. Właściciel studia Audio Games oraz współzałożyciel (wraz z Mikołajem Skalskim) studia S-33.

Noon został sklasyfikowany na 4. miejscu w rankingu 20 najlepszych polskich producentów hip-hopowych według czasopisma Machina. Poza działalnością artystyczną prowadzi wytwórnię muzyczną Nowe Nagrania.

Biografia

Noon (dawniej pod pseudonimem Komay), karierę rozpoczął z zespołem Grammatik wraz z którym w roku 1998 wydał płytę EP. Album, po dograniu kilku utworów, został wydany w wytwórni Blend Records jako EP +. W 2000 roku wydano kolejny album zespołu pt. Światła miasta. Promowały go single "Friko" i "Nie ma skróconych dróg", do których zostały nakręcone teledyski. Po jej wydaniu Noon opuścił Grammatik przez, jak powiedział w jednym z wywiadów, "świadomość tego, że mógłby z nimi robić tylko to samo, a niespecjalnie interesuje go samopowielanie".

Także w 2000 roku Bugajak nagrał solowy album Bleak Output. Płyta początkowo została wydana tylko w Holandii (dDrecords; CD-MM-002; 2000), by w 2001 ukazać się na także rynku polskim w oddziale wytwórni Asfalt Records – Teeto Records. Bleak Output doczekała się reedycji w 2004 roku, poszerzona o utwory: niewydane wcześniej "Near Escape" i "Near Escape (Supra Remix)" oraz "Vision" i "Bonus Breakz" z singla "Vision".

W międzyczasie, tj. w 2001, Noon nagrał wraz ze szczecińskim DJem Twisterem 11-minutowy singel "Vision". Nie zapowiadał on żadnego albumu. Także w 2001 roku Noon wyprodukował remiks utworu "Rozmowa", na singel Łony pod tym samym tytułem.

Po solowej płycie Noon rozpoczął współpracę z warszawskim raperem Pezetem. 5 kwietnia 2002 ukazał się ich pierwszy album zatytułowany Muzyka Klasyczna. Gościnnie na albumie wystąpili Mes, Fokus, Grammatik, Małolat i Ash. Album był promowany przez dwa single: "Re-fleksje" i "Seniorita (Gorąca krew)". Do obu utworów zostały zrealizowane teledyski.

W 2003 roku Noon nagrał album pt. Gry studyjne. Do tytułowego utworu został nagrany teledysk. O albumie twórca mówił następująco:

Rok 2004 przyniósł kolejny album kooperacji Pezet/Noon pod nazwą Muzyka Poważna. Album promowały single: "Nie jestem dawno" i "Szósty zmysł", do których nakręcono teledyski. Kilka miesięcy później został wydany singel "Szósty zmysł" w opakowaniu bez poligrafii. Można było na nim usłyszeć (oprócz oryginalnej wersji utworu) remix szczecińskiego producenta Webbera, oraz oba utwory w wersjach radiowych.

Noon wystąpił gościnnie w utworze zespołu 2cztery7 "Zwykle nie rapują, ale..." z albumu Funk – dla smaku. W roku 2005 Noon stworzył podkład do utworu "Siedem dni" na składankę U Ciebie w mieście 2. Powstał również teledysk do utworu "W branży". Teledysk ten promuje podwójne wydawnictwo Embargo Nagrania - Pozycje obowiązkowe vol. 1: Muzyka Klasyczna/Muzyka Poważna. Zestaw ten zawiera Muzykę Poważną oraz Muzykę Klasyczną rozszerzoną o utwory "Siedem dni" i "Mantra".

Utwór Noona "Soker" znalazł się na składance dołączonej do 25. numeru "Notesu na sześć tygodni". Noon na jesień roku 2006 planował wydanie swojego trzeciego albumu solowego 8 bitów, jednak nie był zadowolony z ostatecznego efektu i zrezygnował z jego publikacji. 18 stycznia 2008 roku została wydana trzecia solowa płyta Noona pt. Pewne sekwencje.

Na 14 października 2010 zaplanowano premierę nowego albumu solowego artysty, zatytułowanego Dziwne dźwięki i niepojęte czyny. Noon zdecydował się zrezygnować z wydania albumu podpisanego pseudonimem i płyta była sygnowana imieniem i nazwiskiem. 30 sierpnia 2011 nakładem firmy Nowe Nagrania ukazała się reedycja debiutu Noona pt. Bleak Output Max. Pod koniec 2014 r. wydał z Piotrem Kalińskim (Hatti Vatti) płytę HV/Noon.

20 kwietnia 2018 roku miała miejsce premiera czwartego solowego albumu artysty, podpisanego swoim pseudonimem, pt. Algorytm.

Dyskografia

Rok Tytuł Rodzaj Wytwórnia
Grammatik
1998 EP minialbum demo brak
1999 EP+ minialbum Blend Records
2000 Światła miasta album T1-Teraz
2004 Reaktywacja minialbhum EmbargoNagrania
2005 3 album EmbargoNagrania
2007 Podróże album Frontline Records
Noon solo
2000 Bleak Output album dDrecords
2002 Vision singiel ?
2003 Gry studyjne album Teeto Records
2004 Muzyka poważna album EmbargoNagrania
2005 Instrumentale kompilacja EmbargoNagrania
2008 Pewne sekwencje album Asfalt Records
2010 Dziwne dźwięki i niepojęte czyny album Nowe Nagrania
2011 Bleak Output Max album Nowe Nagrania
2014 HV/Noon album Nowe Nagrania
2015 Versions album Nowe Nagrania
2018 Algorytm album Nowe Nagrania
2020 Nobody Nothing Nowhere album Nowe Nagrania
Pezet/Noon
2002 Muzyka klasyczna album T1-Teraz
2004 Muzyka poważna album EmbargoNagrania
2004 Szósty zmysł singiel ?
2004 Nie jestem dawno singiel ?
Noon & DJ Twister
2002 Vision singiel ?
HV/Noon
2014 HV/Noon album Nowe Nagrania
2015 Versions album Nowe Nagrania
Advertisement